Rondtrekken - Reisverslag uit Iloilo, Filipijnen van Gunther Bluys - WaarBenJij.nu Rondtrekken - Reisverslag uit Iloilo, Filipijnen van Gunther Bluys - WaarBenJij.nu

Rondtrekken

Door: Gunther

Blijf op de hoogte en volg Gunther

27 Mei 2014 | Filipijnen, Iloilo

Hej vrienden,

Zaterdag begonnen we uiteindelijk aan onze rondreis door te Filipijnen. Het begon in een hotel in Iloilo zelf. We mochten nog wel naar Alvin (onze stagecoördinator) thuis gaan eten als afscheid. Na een leuke gezellige avond gingen we in een sober maar goed hotel slapen.

Zondag hebben we de dag doorgebracht in SM ( groot shoppingcenter). 'S avonds hebben we nog een filmpje gekeken in de cinema alvorens naar de luchthaven te vertrekken om daar wat te slapen. Althans dat dachten we. Aan de ingang van de luchthaven werden we tegen gehouden, blijkbaar sluit deze 's nachts. Vlak na de ingang was nog wel een hostel, hier hebben we dan maar onze nacht doorgebracht ( enkele uurtjes).

Maandag morgen hebben we dan onze vlucht naar Palawan genomen. Dit is een mooi eiland maar minder bekend bij de toeristen dan bijvoorbeeld Boracay. Aangekomen in Puerta Princesca en ons ticket voor de underground river geboekt te hebben zijn we in een busje richting Sabang gereden. Na 2 uur rijden kwamen we in een klein dorpje aan. Hier en daar nog restaurants en winkeltjes. Hier hebben we rustig wat gezwommen en naar een waterval gaan kijken. Na de nacht door te brengen in een schattig houten huisje, vertrokken we vroeg met de boot naar de underground river. De underground river is een rivier die onder een rots/grot doorstroomd. Toen we in een kleine kano overstapten en in de grot vaarden zagen we miljoenen vleermuizen rond onze hoofden vliegen. Je kon ook allemaal verschillende figuren/groenten/ fruit in de rotsen herkennen, van Tom en Jerry tot het laatste avondmaal.

Toen we terug aan land waren vertrokken we naar Port Barton. Dit is een nog kleiner dorpje ( enkel elektriciteit van 18u tot 23u). We moesten dan ook van de 4 uur durende rit, minstens 2 uur over hobbelende steile zandwegen. Aangekomen kregen we weer een deftig houten huisje voor een zeer lage prijs.

Woensdag gingen we dan snorkelen. Dit was echt zo mooi. Nemo en al zijn vriendjes hebben we gezien. Na een hele dag snorkelen kwamen we moe en zeker voldaan terug in het huisje. Na wat te kaarten gingen we vroeg slapen.

Donderdag gingen we met de plaatselijke bus mee terug richting Puerta Princesca. 6 uur lang op de bus, terug over de steile zandwegen. Het was een avontuur op zich. Aangekomen in Puerta Princesca zijn we gaan wachten op onze vlucht in Robinsons ( ander shoppingcenter). Onze nacht hebben we dan doorgebracht op de luchthaven van Manilla.

Vrijdag morgen zijn we dan naar Bohol vertrokken. Hier was een zware aardbeving + de tyfoon een beetje. Tijdens onze rit met de plaatselijke bus richting de chocolate hills zagen we dan ook de ingevallen huizen nog, maar toch ook al vele terug opgebouwde mooie huizen Ze blijven hier ind e Filipijnen zeker niet bij de pakken zitten. Aangekomen in ons hotel konden we wat zwemmen.

Zaterdag gingen we voor zonsopgang naar de Chocolate hills zien. Maar onze Joppe had zijn wekker verkeerd gezet dus vertrokken we iets later als voorzien, maar toch nog vroeg genoeg naar het vieuwpoint. Hier hadden we een zeer mooi uitzicht. Na het genieten van het landschap zijn we richting Danoa vertrokken voor een adventure park. Aangekomen in het park hadden we onze eerste "teleurstellingen". Kamer was niet echt zo mooi/proper voor de prijs en blijkbaar was het kajakken enkel op een rivier heen en terug. We besloten dan maar om grot te bezichtigen. Na een klein wandeltochtje moesten we plots een klein gat in kruipen. Het was een zeer mooie grot, we moesten zelfs even kopje onder duiken om onder een rots te zwemmen. Na wat klimmen en zwemmen moesten we terug uit het kleine gat kruipen.

Zondag zijn we dan richting een strand gereden aan de andere kant van het eiland. Door het mindere weer was het zwemmen, maar van korte duur.

Maandag hebben we dan onze laatste binnenlandse vlucht genomen terug richting Manilla. Hier hebben we dan afscheid genomen van Joppe. Nadien zijn we wat gaan kijken voor souvenirtjes om dan s'avonds de bus te nemen richting het noorden voor de rijstvelden ( het 8ste wereldwonder).

Vandaag hebben we hier dan rondgewandeld en genoten van het prachtige decor dat hier te zien is. Echt wel mooi om te zien die rijstvelden.

De volgende dagen hebben we nog paar dingetjes gepland. Zo gaan we morgen een dagtrip maken naar een andere groot rijstveld en waterval. En dan nemen we de nachtbus terug richting Manilla om daar nog 2 dagen de hoofdstad van dit PRACHTIGE land te bezichtigen.
Om dan naar huis te komen. :'(