Gedaan, schluss, the end - Reisverslag uit Iloilo, Filipijnen van Gunther Bluys - WaarBenJij.nu Gedaan, schluss, the end - Reisverslag uit Iloilo, Filipijnen van Gunther Bluys - WaarBenJij.nu

Gedaan, schluss, the end

Door: Gunther

Blijf op de hoogte en volg Gunther

17 Mei 2014 | Filipijnen, Iloilo

Hi,

De stage zit erop. Ik heb deze afgesloten tijdens de village experience. Tijdens de village experience hebben we een week samengeleefd met de Kati Kati community. Zondag hebben ze ons hier in het huis komen halen. Midden in de bossen na een lange weg over zandpaden arriveerden we op onze bestemming. Een klein eenvoudig huisje.

De week starten we in het community health center van Jordan ( ongeveer hetzelfde als vorige week). Hier moest ik de parameters van de bezoekers nemen. Ook kregen we een rondleiding en zagen zo hoe ze zelf planten kweekten die genezende krachten hadden. Na de stage gingen we naar het dorpje, hier hebben we de rest leren kennen. Na de kennismaking hebben we met de kinderen van de village zitten spelen.

Dinsdag ging ik met Ticha naar een klein plaatselijk clinicje. Hier hebben we veel met de plaatselijk vroedvrouw gepraat over de verschillen met België, omdat er niet zoveel volk naar de clinic kwam hebben we enkel wat vitaminen aan enkele kinderen moeten geven. Na de stage zijn we terug naar de village geweest. Hier konden we kijken, hoe ze aan het oefenen waren voor een dansje, dat ze gaan opvoeren vrijdag.

Woensdag zijn we naar het grotere ziekenhuis van Jordan geweest. In dit ziekenhuis heb ik een dagje op spoed gestaan. Er waren niet zoveel patiënten en het was dus ook niet zo druk. Buiten verschillende parameters en een dokter geassisteerd tijdens de wond zorg heb ik niet veel gedaan. Verder hebben we die dag ook gaan island hoppen. Hier hebben we in een grot kunnen zwemmen, waar vele vleermuizen hingen.

De volgende dag stond ik en Ticha terug in een ander kleiner clinicje. Normaal kwamen er verschillende moeders met kinderen rond de 6 maand naar de clinic. De kinderen kregen dan iets te eten, waarbij veel vitaminen in verwerkt zijn. Door onbekende reden is er maar 1 moeder geweest. Maar ook deze vroedvrouw was weer zeer vriendelijk en hebben dus een leuke babbel gehad. Na de stage hebben we een bbq gehad in de village, Hier hebben ze ons hele lieve woorden toegesproken. De meisjes moesten er zelfs van wenen. Dit was al een soort van afscheid , omdat Lakmini vrijdag al vertrok.

Vrijdag stonden we in hetzelfde clinicje. Nu wel met 4. Het was pre natale onderzoek dag. Joppe en Lakmini begonnen met les te geven over family planning en ik en Ticha deden mee de onderzoeken. Na een tijdje wisselde we, maar omdat er te weinig tijd was om les te geven over borstvoeding is dit er overgeschoten voor mij en ticha. De dag afsluiten deden we op het Mangahan festival. Hier waren vele optredens waaronder de dans van de tieners van de village. Zeer leuk om te zien. S'avonds laat zijn we naar een talentenshow en naar een optreden van een groepje. Zeer leuke afsluiter van onze village experience.

Zaterdag morgen zijn we terug naar ons huis gekeerd om ons klaar te maken voor rond te trekken.

Nu gaan we dus voor 2 weken rond trekken, dus niet altijd internet enzo. Tot binnen 2 weken al :'(

Greetz Gunther

• 17 Mei 2014 - 09:24

Bram:

Succes daar! Tot snel!

• 17 Mei 2014 - 10:26

Stijn:

Super veel succes op je rondtrip!
    Geniet ervan, jongens.